Opleidingen & Coaching
Eerste stap
DE JUISTE DIAGNOSE STELLEN
Om doelgericht te werken, vertrekken we vanuit de specifieke noden van het bedrijf en de personen die gecoacht worden.
Wij informeren ons eerst over de lijnen waar het bedrijf naartoe wil werken. Op basis van deze informatie werken we een begeleiding op maat uit zodat we samenhang en efficiëntie kunnen waarborgen. Elke interventie is dus strikt persoonlijk en laat zich niet inschrijven in een ‘opleidingscursus’ klaar voor gebruik.
Voor deze audit baseert Sequoia com. zich op twee modellen :
- Het model van Gallup « Well-Being at work » dat een globaal welzijnsgevoel op het werk meet. De resultaten van deze testen laten toe complexe problemen op te lossen en heldere beslissingen te nemen rond sociale en economische vragen.
- Het model van Kerry Gleeson (PEP®) meet de efficiëntie van de werknemer en toont wat hij kan verbeteren.
Sequoia Com. maakt gebruik van kwaliteitsvolle tools, aangepast aan de behoeften van elke bediende, kader of directie, die toelaten autonoom en doelgerichter te werken met als gevolg een hoger gevoel van welzijn. Het volstaat :
- de eigen talenten en kwaliteiten te herkennen en in te zetten om het individuele rendement en zo ook dat van de organisatie te verhogen;
- te communiceren vanuit zelfvertrouwen en vanuit een relationeel vertrouwen binnen de onderneming ;
- de eigen verantwoordelijkheden beter te begrijpen ;
- werkgewoontes te verbeteren en de werktijd goed in te delen ;
- de juiste prioriteiten te stellen ;
- de onderlinge afhankelijkheid binnen de werksfeer te verbeteren.
|
|
|
Opleiding
|
Welzijn op het werk (Gallup model)
Gallup (USA) bestudeert het menselijk gedrag sinds meer dan 70 jaar. Zijn onderzoeksinstrument « Well-being at work » is gebaseerd op verschillende objectieve criteria die een zicht geven op het welzijn van de werknemers en van hun persoonlijke ontwikkeling binnen de organisatie. De resultaten van deze testen laten toe om met een grote precisie interne problemen, die de werking van een onderneming kunnen schaden, vast te stellen en daar dan ook oplossingen voor te bieden.
|
|
Timemanagement en organisatie – PEP – het persoonlijk efficiencyprogramma (model van K. Gleeson)
Het programma van Kerry Gleeson beoogt een onmiddellijke verbetering van de werkprestaties.Wij coachen en ondersteunen uw medewerkers bij het ontwikkelen van een efficiënt werkproces na een basisopleiding in groep. De coaching verloopt over drie sessies, verspreidt over 3 à 6 maand, en behandelt volgende thema’s :
- de werkattitudes van het individu en de groep verbeteren ;
- de beschikbare middelen slimmer gebruiken ;
- een goed tijdsmanagement en een betere planning.
PEP ®
|
|
Projectbeheer
Elk project, professioneel of individueel, vraagt een strakke structuur van de verschillende fasen waaruit zij bestaat. De opleiding heeft als doel deze fasen en de daaraan inherente mogelijke variabelen te leren beheren.
|
|
Groepsmanagement dankzij de dynamische spiraal
Spiral Dynamics is een krachtig instrument om groepen adequaat te motiveren en doelgericht te laten werken. Het is een model dat toelaat het proces van verandering van mensen en bedrijven te begrijpen, te begeleiden en indien nodig in gang te zetten. Dit model is vrij nieuw in België maar wordt al veelvuldig toegepast in de Verenigde Staten, Canada, Nederland en andere Europese landen. De dynamische spiraal geeft snel inzicht in de manier van functioneren van het individu, het team en de hele onderneming. Het model laat toe het disfunctioneren van het individu, ten opzichte van het systeem waarvan hij deel uitmaakt, te zien en snel bij te sturen. Dit verhoogt de productiviteit.
|
|
Efficiënt vergaderen
Een degelijk georganiseerde vergadering is noodzakelijk voor een goede werking van de verschillende (deel)projecten en van de onderneming in zijn geheel. We geven enkele pasklare tips om zinvol en efficiënt te vergaderen.
|
|
Verantwoordelijkheidsstructuur
Tussen de advertentie waarmee een onderneming de beste kandidaten wil aanzetten tot solliciteren, de arbeidsovereenkomst, de eerste jobbriefing en de werkelijke taken en verantwoordelijkheden is vaak een wereld van verschil. Deze vorming heeft als doel :
- inzicht te geven in zijn echte verantwoordelijkheden (en die van zijn medewerkers) ;
- zich ervan te verzekeren dat de bestaande hiërarchie de verantwoordelijkheden van eenieder onderschrijft ;
- eigen taken uit te voeren in overeenstemming met de doelstellingen van de onderneming.
|
|
Teammanagement - Een actieplan opstellen
Voor betere resultaten, zowel op individueel als collectief niveau, heeft een team nood aan een heldere missie en gemeenschappelijke goals. De opleiding laat toe het gemeenschappelijke doel van een team te identificeren (dit ten dienste van de aspiraties van de onderneming) en mogelijke hindernissen aan te wijzen en te verwijderen.
|
|
De snelheid van vertrouwen (het model van S. Covery)
“ Als het vertrouwen verdwijnt, komt het systeem tot stilstand ” aldus S. Covery. Vertrouwen is dé hefboom waarmee zaken sneller en met minder moeite en kosten gedaan kunnen worden. Vertrouwen is de basis waarop zaken worden gedaan; de manager die deze basis gericht kan versterken en verstevigen heeft de sleutel tot excellente prestaties in handen.
|
|
Bedrijfscultuur – werken in een multiculturele omgeving
« Om samen te werken is er vertrouwen nodig en om dat vertrouwen te hebben, moet je elkaar begrijpen » P. Camus (EADS)
Het succes van een onderneming hangt niet alleen af van de leiders die een project tot een succesvol einde kunnen brengen, het staat of valt ook met de goede wil van elke betrokkene om samen te werken in respect voor ieders eigenheid. Met deze opleiding willen we bruggen slaan om buitenlandse bedrijven, die zich in Belgiê willen vestigen, de kans te geven zich optimaal te ontwikkelen in een voor hen vreemde ondernemingsomgeving.
|
|
Bedrijfsstructuur : fusies en overnames, herstructureringen
Hoe de onderneming laten verder bloeien na grote veranderingen zoals een fusie, een overname of een herstructurering ? Hoe de werknemers begeleiden zonder dat ze het vertrouwen verliezen in hun werkzekerheid, in de structuur van het bedrijf en zijn leiders ?
|
|
Stressbeheer dankzij Sofrologie
- Hoe je eigen bronnen aanspreken om sereen en doeltreffend te handelen, ook onder druk ?
- Hoe (snel) je eigen stress-signalen herkennen en gepast ingrijpen ?
- De opleiding reikt tools aan die helpen stress te beheren. Deze tools zijn efficiënt en liggen in ieders bereik. Het gaat erom zich bewust te worden van de eigen mogelijkheden om met stress om te gaan en zich de nodige rustgevende reflexen eigen te maken..
|
|
Spreken in het openbaar
Technieken aanleren waardoor de juiste woorden en zinsopbouw als vanzelf opkomen en waarmee ook vlot een coherente toespraak kan opstellen. De kunst leren en de eenvoud ervaren van spreken voor een publiek.
|
|
Belgitude et French touch
« Pour travailler ensemble, il faut se faire confiance et pour se faire confiance, il faut se comprendre » Philippe Camus, Président d’Aérospatiale - Matra (EADS) Comment assurer un développement optimal aux entreprises françaises qui s’implantent en Belgique à travers la compréhension mutuelle des modes de fonctionnement belge et français ?
|
|
Bien communiquer avec la Communication Non Violente
La Communication Non Violente nous aide à gérer les obstacles à la communication les plus importants, tels que les exigences, les diagnostics et les reproches et apprendre à nous exprimer honnêtement sans agressivité.
L’objectif est d’enseigner les principes de la Communication Non Violente (CNV).
Il s’agit d’une démarche dynamique visant à transmettre aux participants des compétences nécessaires pour améliorer la qualité des relations tant avec soi, qu’avec les autres : collègues, relations, conjoint, enfants, etc.
|
|
Assertivité - Oser être soi et bien communiquer
Basée sur le training théâtral, cette formation interactive et ludique, s’articule autour de deux axes : les mises en situation et les jeux font appel au vécu et à l’émotionnel et les temps de parole amènent la compréhension et la déduction des points théoriques. Ainsi, ressenti et réflexion sont tour à tour mobilisés permettant de conscientiser votre mode de fonctionnement et d’intégrer efficacement de nouveaux outils.
|
|
Coaching
De persoonlijke coaching is een proces van inzicht krijgen in de eigen waarden, noden en verwondingen en het individu helpen te handelen in overeenstemming met zijn eigen unieke kern om zo de persoonlijke levensdoelen en die van het bedrijf te realiseren.
Mensen die goed in hun vel zitten, dragen bij tot een gezond, efficiënt en renderend bedrijf.
De coach reikt tools aan en begeleidt eenieder die zich verder wil ontwikkelen en die het beste uit zichzelf wil halen. We zoeken samen met u naar uw talenten en mogelijkheden zodat u uw passies en uw persoonlijke en professionele doelstellingen kan bereiken.
|
|
|
Management coaching : « Strengths based leadership » (Gallup)
Dit beroemde model van Gallup helpt leiders en bestuurders hun eigen talenten te ontdekken en benutten zodat ze beter presteren en zich gelukkiger voelen in het werk. Door inzicht te krijgen in eigen kwaliteiten, kan de manager/beheerder een eigen leidersstijl ontwikkelen. Dit werkt motiverend. Hij leert ook teams samen te stellen die de nodige talenten bundelen om de onderneming positief te laten evolueren.
|
|
Persoonlijke coaching
Door jezelf beter te kennen, krijg je meer zelfvertrouwen in het eigen kunnen en voel je je sterker om de uitdagingen die zich voordoen aan te gaan en op een actieve manier oplossingen te vinden.
De coach gaat, diegene die wil evolueren, tools aanreiken die hem helpen zijn kwaliteiten te erkennen en nieuwe vaardigheden te ontwikkelen.
|
|
Teamcoaching
Teamcoaching richt zich eveneens op efficiëntie. Maar in dit geval is het de groep die doelgericht moet kunnen functioneren en niet het individu.
Een team coachen is, rekening houdend met de individualiteit van elk element waaruit het team is samengesteld, de verschillen samenbrengen en laten samenwerken met als doel vooropgestelde doelen te behalen.
|
|
Structuurcoaching
Hoe de onderneming of zichzelf aanpassen aan een wijziging van structuren (fusie, overname, herstructurering, verandering binnen het management, enz.) in respect met de anderen.
Het doel is het management begeleiden naar het herstel van een minimale vertrouwensbasis en een heldere communicatie.
Om meer te weten over de coachings : Link naar de samenwerkingsovereenkomst.
|
|
|
|